– Milyen termés várható paprikából?
– Az idei termés a paprika esetében is olyan, mint a hazai mezőgazdaság többi termékénél. Én azt látom, hogy a megtermelt mennyiségből, amit le is fognak szedni a termelők mintegy 15000 tonna várható, amiből körülbelül 2200 tonna őrlemény készülhet. Mindez egy kis vajdasági és szükség szerint dél-amerikai importtal kiegészítve szűken elégséges lesz a magyar piachoz. Egy-két cég kivételével az export nem jellemző az ágazatban, mi mint Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. jelentős mennyiséget exportálunk. Persze ez sem annyi, mint a korábbi évtizedekben, de azért a tervezhető 7-800 tonna exportunk jelentősnek mondható. Egészében az ágazat az idén mintegy 20 százalékos kiesésére számít. Mint minden termék a paprika is jó két hét késésben van, így ma a kieső mennyiséget még nagyon nehéz megítélni pontosan, hiszen nagyon rossz az idő.
– Milyen idő kellene?
– A paprikához napsütés és meleg kellene, ahhoz, hogy a paprikában a festékanyag kialakuljon, rögzüljön. A leszedett paprikát, pedig utóérlelni kellene, legalább 10-14 napig, vagy még hosszabb ideig, ahhoz, hogy a paprika színe megfelelő legyen. Ebben az időben a paprikának nagyon kevés a szárazanyag tartalma, ezért romlékony és így az utóérlelése sem biztos.
– Kijelenthető, hogy az idei év nem lesz csúcs éve a paprikának?
– Sajnos ezt abszolút biztosan ki lehet jelenteni. A minőségét illetően nem lesz jó év, de mint említettem a mennyiséget illetően sem lehet ma még megmondani, hogy a múlt héten kezdődő paprikaszedés során mennyit tudnak leszedni a termelők. A felvásárlás tömegesen ezen a héten kezdődik.
– Magyarországon a kalocsai és a szegedi paprikát ismerik az emberek, ez azt jelenti, hogy egy 50-60 kilométeres körben van a paprika központja Magyarországon, mondjuk a Sükösd-Kalocsa-Szeged triumvirátusban?
– Nem, a Sükösd-Kalocsa-Szeged triumvirátus gyakorlatilag egy cégcsoport, de a fűszerpaprika alapanyag termelés, a Duna vonalától, egészen Szolnokig majd dél felé haladva a déli határig húzódik. A sükösdi Házi Pirospaprika Zrt-nek és a Szegedi Fűszerpaprika Zrt a tulajdonosa Németh József úr és ez a két cég a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt-nek mintegy 60 százalékban is a tulajdonosa.
– Mi a céljuk a paprika kultúrájának az erősítésével?
– A világpiac átrendeződik, így el lehet azt mondani, hogy mint ahogyan mindenben, a fűszerpaprika esetében is az olcsó és tömegtermékeket részesítik előnyben a vásárlók, amely termékek nem a minőséget jelentik. A magyar paprikának és azon belül a kalocsai és szegedi paprikának, ott van lehetősége, ahol az íz, illat, aroma fűszerező hatást, tehát a minőséget kell a színnel szemben előtérbe helyezni. Ilyenek például a legnagyobb német vevőink, az Intersnack cég, vagy a Laue cég ahol kecsapot, snack-et gyártanak, ahol az íz, az aroma a lényeg.
Tudni kell, hogy a Dél-Amerikából származó fűszerpaprikát a világon nagyon sok helyen termelnek, hiszen ez egy nagyon alkalmazkodó növény. Ennek az alkalmazkodó növény termelésének Magyarország az északi határán helyezkedik el, de ez a nagyon nagy előnyünk a természeti adottságaink révén, hogy, hiszen ilyen íze, illata, aromája, fűszerező hatása a világon sehol sincs a fűszerpaprikákban, mint ami a magyar paprikában megvan.
– Jelentősen csökkent Kalocsa térségében is a paprikatermelés, mit tesz a cégük ennek megakadályozására?
– Ez alapvetően közgazdasági kérdés. Való igaz, hogy visszaesett Kalocsa környékén a fűszerpaprika termelés, de ezt részben kompenzálja az előbb említett területen történő paprikatermelés mennyisége.
– Hogyan segíti a cégük a cégük a termelést és a termelőket?
– A hivatalos fémzárolt vetőmagtermesztéstől a technológia átadásán keresztül egészen a szedésig megpróbáljuk a termelést megszervezni és a termelést segíteni, a vetőmagot előfinanszírozzuk, gépi szedésre kötött szerződések esetén a betakarítást saját gépeinkkel térítésmentesen elvégezzük.
Továbbá a termék hivatalos elismertetésében is közreműködünk, hiszen már Brüsszelnél tart az a folyamat, aminek a végén a kalocsai fűszerpaprika, a reményeink szerint megkapja az eredet-védett márkatermék minősítést, amit a reményeink szerint az árakban is lehet érvényesíteni, ami végtére is a termelés ösztönzését segíti majd elő.
– Említette a dél-amerikai importot, ennek ma is van egy negatív felhangja, miért van erre szükség?
– Azt tudni kell, hogy 100 éve, amióta a magyar paprika, vagy éppen a kalocsai paprika exportcikk, azóta rendszeresen, amikor az időjárási tényezők nem voltak kedvezőek a termék számára, akkor import paprikával egészítették ki a hazai termést. Máris megjegyzem, hogy nem a volument kellett kiegészíteni, hanem a festékanyagot. Ugyanis a magyar paprikának mondhatjuk, hogy relatíve alacsony a festékanyag tartalma, a világ más paprikáihoz képest, hiszen nálunk az íz világ az, ami nyerő. Viszont az élelmiszerkönyv előírja, hogy milyen festéktartalommal kell kiadni paprikát a kereskedelembe, és ha nincs meg a festéktartalom, azért természetesen a hatóságok elmarasztalják a forgalmazókat.
Mivel nem minden évjárat alkalmas arra, hogy megfelelő festéktartalmú terméket állítsunk elő, mint például az idei is ilyen, ezért szükség van minimális exportra paprikából hazánknak.
(Forrás: HírösIndex)