Az 51. számú főút Magyarország egyik jelentős sugárirányú főútja. Nagyon fontos főúti hálózati elem Budapest és a Dél-Alföld között, tranzitútvonal az észak-délkeleti irányban, viszonylag kevés települési átkelési szakasszal. A szekszárdi (M9), dunaföldvári (52. számú főút) és dunaújvárosi (M8) Duna-hidak felvezető kapcsolataként a főút jelentős tranzitforgalmat bonyolít le Budapest és Kalocsa, illetve Baja kistérségei között. A főútnak hosszabb távon a déli országhatár, a felújított hercegszántói határátkelő (Szerbia) felé irányuló átmenő forgalmat is le kell vezetnie.
„A főút felújítása mind közlekedésbiztonsági, mind forgalmi szempontból egyre sürgetőbbé vált – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – Jelenleg a korszerűsítési munkálatok előkészítése folyik, e fázis a tervek szerint 2012 utolsó negyedében zárul” – tájékoztatott a szakember.
A beruházás során Baja és Solt között három szakaszban összesen 48 kilométer hosszon erősítik meg a burkolatot, amely 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek közlekedésére is alkalmas lesz. A kerékpárosokra is gondoltak a tervezés során: a jellemzően óránként 90 kilométeres sebességre tervezett főút mellett kerékpárutat alakítanak ki a Bátya-Baja szakaszon, kiegészítve a Kalocsától induló kerékpárutat egészen Bajáig. Emellett újjáépül a az útszakaszok vízelvezető rendszere is.
A dunaföldvári híd és az Alföld középső területeinek kapcsolatából adódó nyugat-keleti és észak-délkeleti irányú tranzitforgalom Solt város belső úthálózatát nagyon jelentősen terheli. A várost északról, illetve ennek folytatásaként délkeletről elkerülő út megvalósításával a belterület érintése nélkül bonyolódhat a tranzitforgalom. A most futó előkészítési folyamat e két tervezett fejlesztésre is kiterjed.
A tervezett beavatkozások többségéhez már rendelkezésre állnak a jogerős építési engedélyek. Jól halad a kiviteli tervek készítése is, egyes helyszínek esetében már elkészültek a dokumentumok. A tervezésben a TURA-TERV mérnökiroda Kft., az UVATERV Zrt., a Környezetfejlesztés Kft., a BOKÚT-Terv Kft., a PRO-URBE Mérnökiroda Kft. és a VIAFUTURA Kft. vesz részt.
A több elemből álló beruházás előkészítésére 1 375 733 265 forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig európai uniós forrás, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.
(Forrás: Kalohírek)