A polgármester elmondta, hogy a képviselő testület egy 2003-ban hozott, és 2004-ben módosított határozatban ötéves időtartamra vállalta a Tomori Pál Főiskola által használt önkormányzati tulajdonban lévő épületeinek fenntartási, általános üzemeltetési költségeinek és közüzemi díjainak megfizetését.
A testületi határozatok végrehajtásáért az akkori polgármester, Török Gusztáv Andor volt a felelős. A határozatok alapján az Önkormányzat és a Főiskola között írásos szerződések megkötésére nem került sor. A város 2010. év végéig folyamatosan fizette a fenti költségeket.
2006-ban a képviselő testület arról határozott, hogy a Tomori Pál Főiskola részére nyolc év időtartamra biztosítja a Szent István király út 2-4. szám, valamint a Kossuth Lajos út 14-16. szám alatti épületekben a működéshez szükséges épületrészek használatát. A határozat előterjesztője szintén az akkori polgármester, Török Gusztáv Andor volt, aki az ülés jegyzőkönyve szerint hangsúlyozta, hogy az előterjesztésnek nem része a rezsi, nincs benne a napirendben. A testület egyben felhatalmazta a polgármestert a szükséges nyilatkozatok megtételére, valamint a szerződés megkötésére. Ilyen szerződés megkötésére azonban nem került sor a határozatot követően, csak 2009-ben, amikor is június 18-án egy megállapodás kötetett a főiskola rektorával egyes önkormányzati ingatlanok használatára vonatkozóan.
Ez a 2009-ben kötött megállapodás azt tartalmazza, hogy Kalocsa Város Önkormányzata 2006. június 27-től nyolcéves időtartamra átengedi a Főiskola működéséhez a Szent István király út 2-4. szám alatti épület, a benne lévő kávéház, a Kossuth Lajos u. 14-16. szám alatti kollégiumi ingatlan, és a Dózsa György Gazdasági, Műszaki Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium önkormányzati intézmény tantermeinek használatát. A megállapodás a használatért járó térítési díjat nem tartalmazza, és a használattal járó költségek megfizetéséről sem rendelkezik.
Mindezek alapján megállapítható, hogy a Főiskola működéséhez szükséges ingatlanok használata testületi határozattal, valamint írásos megállapodással legalább 2014. június 27-ig biztosítva van a felsőoktatási intézmény részére.
Azonban az is megállapítható, hogy 2009-ben lejárt az az ötéves időtartam, amely intervallumra vállalta az Önkormányzat a Főiskola által használt ingatlanok fenntartási, általános üzemeltetési költségeinek és közüzemi díjainak a megfizetését!
– 2009. júliusától sem képviselő-testületi határozat, sem hatályos szerződés szerint nincs jogalapja annak, hogy Kalocsa város ettől az időponttól egészen a tavalyi év végéig folyamatosan fizette az említett önkormányzati ingatlanok fenntartásával járó tárgyi- és személyi költségeket – szögezte le az ülésen a polgármester, aki ezen állapot jogszerűségének vagy a jogszerűség hiányának megállapítására felkérte dr. Filvig Gézát, az Elszámoltatási Bizottság elnökét, aki az üggyel kapcsolatos rendelkezésre álló iratokat átvette.
– Véleményem szerint szüksége van a városnak főiskolára, azonban nem szeretném, ha abba a hibába esne a testület, hogy úgy fedezzük a költségeket, hogy ezt semmiféle önkormányzati szerződés, ilyen irányú döntés nem támasztja alá. Azt szeretném, ha átlátható és kimutatható költségadatok tükrében láthatnánk azt, hogy mennyibe kerül a városnak, hogy az ingatlanjaiban működik a főiskola – hangsúlyozta Török Ferenc.
(Forrás: Kalohírek)