Martonyi János és Mikulás Dzurinda vasárnap a szlovákiai Párkányban találkozott abból az alkalomból, hogy tíz éve, 2001. október 11-én adták át a forgalomnak a Párkányt és Esztergomot összekötő közúti hidat. „Ez nemcsak magyar-szlovák, de egyben európai projekt is volt” – jelentette ki Martonyi a párkányi polgármesteri hivatal előtt elmondott ünnepi beszédében. Később sajtóértekezleten aláhúzta: a jelképek nagyon fontosak, nem szabad őket lebecsülni.
„A híd átadása tíz éve a szabadság pillanata volt, bár még nem voltunk a schengeni térség tagjai, de akkor a hídon útlevél nélkül lehetett átkelni” – emlékeztetett Dzurinda, aki 2001-ben mint szlovák miniszterelnök Orbán Viktor akkori magyar miniszterelnökkel együtt nyitotta meg az európai uniós segítséggel újjáépített hidat.
„Most azért is jöttünk össze, hogy kapcsolataink erősítése érdekében új munkára buzdítsuk magunkat, arra, hogy a közös projektek megvalósítása által a Duna mindkét oldalán jobb legyen az élet” – szögezte le Dzurinda. Martonyi és Dzurinda felhívta a figyelmet arra: a két ország közösen azon igyekszik, hogy összekösse energetikai rendszereit és közlekedési infrastruktúráját. Dzurinda elmondta: néhány nap múlva megnyílik az első újjáépített Ipoly-híd a szlovák-magyar határon, s folynak az előkészületek egy új Duna-híd építésére Révkomáromnál.
„A lerombolt híd az elkülönülést, az újjáépített híd a kapcsolatot jelképezi” – hangoztatta a magyar diplomácia vezetője. Hangsúlyozta: a gazdasági kapcsolatok nagyon fontosak, de Magyarország számára az emberek közti kapcsolat a legfontosabb. „Ez azt jelenti, hogy egyetlen közösség vagyunk. Összekapcsolnak értékeink és érdekeink is, sorsközösségben élünk” – húzta alá Martonyi.
Dzurinda úgy fogalmazott, hogy „az anyagi hidakon kívül szellemi, kulturális hidakra is szükség van”. Példaként elmondta, hogy készül a közös történelmi olvasókönyv, amelyben fiatal magyar és szlovák történészek fejtik ki véleményüket egy-egy vitatott kérdésről. „Meg vagyok győződve arról, hogy sokkal jobban megértjük egymást, sokkal jobbak a politikai és az emberek közötti kapcsolatok is, mint korábban” – vélekedett erre a magyar miniszter. Hozzátette: vitáinkat párbeszéddel kell megoldani.
„Az első években a hídon évente mintegy hárommillió ember ment át mindkét irányban, s több tízezer gépkocsi. Ez többszöröse a korábbi számoknak. A két ország schengeni övezetbe lépése óta azonban ilyen statisztika már nem készül. Becsléseink szerint azonban a forgalom továbbra is óriási, s hozzájárul a régió fellendüléséhez” – válaszolta Ján Oravec párkányi polgármester az MTI tudósítójának kérdésére.
Martonyi és Dzurinda a Mária Valéria híd közepén, a magyar-szlovák országhatáron találkozott, majd közösen megtekintették a Danubius Fluvius Pictorum című kiállítást. A híd korlátjaira szerelt kiállítás az egykori hidat, Párkányt, Esztergomot, s természetesen a Dunát megörökítő képekből készült. Találkozójuk végén a külügyminiszterek közös sétát tettek a Párkányban immár 465. alkalommal megrendezett Simon-Júda napi vásárban.
Legyőztük az előítéleteket
„Jól tettük, hogy tíz évvel ezelőtt legyőztük az előítéleteket. Jót tettünk az emberekkel. Akinek szeme van, látja, hogy a régió ennek a bátor beruházásnak köszönhetően felélénkült. Volt erőnk új hidakat építeni, anyagi hidakat, de szellemieket és kulturálisakat is. Most pedig sok közös, megvalósítás alatt álló projektünk van” – fejtette ki Dzurinda. Martonyi azt mondta: a magyar-szlovák együttműködés bilaterális szempontból, de a visegrádi csoport, valamint az Európai Unió szempontjából is nagyon fontos. „Hogy tovább lépjünk, fontos feladataink vannak az EU-n belüli együttműködés terén is. Meg kell védenünk a kohéziós és a mezőgazdasági politikát. Meg kell győznünk az EU-t, hogy Közép-Európában olyan nemzetek élnek, amelyek képesek megegyezni. Hangunk egyre erősebb, s szükség van arra, hogy egyre komolyabban vegyenek bennünket” – húzta alá Martonyi.
Dzurinda felsorolta a legfontosabb közös beruházásokat és terveket is. Közéjük tartozik a Kassa-Miskolc autópálya-összeköttetés megteremtése, a Zólyom-Ipolság-Budapest gyorsforgalmi út felépítése, illetve Pozsony összekapcsolása a magyar autópálya-rendszerrel. „Meg kell említeni, hogy október 11-én ünnepélyesen elkészül az első felújított Ipoly-híd a szlovákiai Ráros és Rárospuszta között. Az év végéig még egy újabb Ipoly-híd készül el. Átfogó felújításon megy át a komáromi Duna-híd, már készül a projektdokumentáció” – fejtette ki a szlovák miniszter. Mindkét fél fontosnak nevezte a magyar-szlovák energetikai rendszer összekötését is.
(Forrás: MTI)