Célegyenesben a barákai beruházás

2009. június 26.
Ossza meg ismerőseivel!

    Mint emlékezetes, Barákán tavaly május 15-én hatalmas sajtónyilvánosság mellett helyezték el a növényolajgyár alapkövét. Az azóta eltelt egy év alatt a volt honvédségi terület és a partszakasz teljesen megváltozott, az elkészült kikötő olyan, mint a paksi; meredek bazaltköves partoldallal, a tetején vasbeton partfallal, amelyhez pontonok kapcsolódnak. Itt történik majd a gabona rakodása, amelyet egy 10 tonnás daru segítségével fognak a hajókra tenni.

    A 700 tonna/órás kapacitású egy hajóállásos, 110 méteres kikötő avatási ceremóniájára Budapestről szárnyas hajóval érkeztek a vendégek, ahol a Glencore alkalmazottai mellett ott volt Jakab Ferenc foktői polgármester is. A falu vezetőjét a beruházás további menetrendjéről kérdeztük:
    „A barákai beruházás jelen pillanatban ismert elemei három ütemben készülnek. 2007 tavaszára lett átadva a 10 000 tonnás raktárrendszer, a második ütem lezárásaként nemrég volt a hivatalos átadása és az első hivatalos kikötés a kikötőbe. Ami mostanáig elkészült abból nagyságrendileg 1,5-2 milliárd körül volt a raktárrendszer, és olyan bő 1- 1,5 milliárd a kikötőnek az építése.” – közölte Jakab Ferenc.

    A harmadik ütem maga a gyár és annak kiszolgáló egységeinek a kialakítása. Ebben az esetben hivatalosan is megtörtént az építési hatóságunkhoz az építkezés megkezdésének a bejelentése. Bár a cég korábbi ígéretei időben korábbra célozta meg az építkezés kezdetét, sajnos a pénzügyi válság ennek a projektnek az ütemezésében is éreztette hatását, nem beszélve a munkálatok során jelentkező olyan nem várt akadályokról, mint a laza talajszerkezet, vagy az építési engedélyek módosítása körüli hercehurca.

    De itt szeretném nyomatékosítani más sajtótermékek híreszteléseivel szemben, hogy a beruházás nem hogy nem áll le, de az eredeti tervekhez képest még nagyobb volumenben fog megvalósulni! Jelenleg úgy néz ki, hogy a tíz hónapos építési ütem is nagyjából tartható lesz – adta tudomásunkra Foktő polgármestere.


    Most is 80-100 ember dolgozik kint már majd másfél-két hete. Talajfeltöltések voltak, melynek lényege, hogy a laza szerkezetű a talajon, a munkálatokat végző gépjárművek elsüllyedtek. Ezért az építéstechnika a következő: első körben utakat építenek, ezt egy környékbeli cég a Soltút Kft nyerte. Ezek az utak arra lesznek jók, hogy rendesen lealapozva ezen utána már lehet közlekedni, akkor is, ha sár van. Utána ezekről az utakról megközelíthetők az építési területek, ezekről az utakról lesznek majd lefúrva a cölöpök. A cölöpökre rá lesz rakva a koszorú, és arra építik az épületet. Így ki tudjuk küszöbölni a nagyon folyós talajt. – értékelte szakszerűen a jelenlegi munkálatokat Jakab Ferenc.

    (Forrás: kalohirek.hu)