A magyar kormány számára a magyar nemzet minden tagja egyaránt fontos, és nem támogat olyan törekvéseket, amelyek a szórvány kiüresítését célozzák, így a “gyöngyhalász-stratégiát” sem – közölte Semjén Zsolt.
A nemzetpolitikáért felelős miniszterelnök-helyettes ezt Szávay István jobbikos országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére adott válaszában tudatta.
Szász Jenő, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke áprilisban, az Országgyűlés nemzeti összetartozás bizottsága előtt arról beszélt, hogy a szórványkollégiumokat alapvetően a tömbmagyarság által lakott területeken működtetné, és ugyanezt a receptet alkalmazná a diaszpórára is az asszimiláció ellen.
A maszol.ro portál május közepén írt arról, hogy székelyudvarhelyi iskolába próbálják csábítani a budapesti Nemzetstratégiai Kutatóintézet (NSKI) képviselői azokat a szórványiskolákban tanuló nyolcadik osztályos diákokat, akik otthon nem folytathatnák már magyar nyelven a tanulmányaikat. A portál idézte, hogy Szász Jenő két évvel ezelőtt, a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fórumán is megütközést keltett, amikor az úgynevezett gyöngyhalászmódszert emlegette. Ennek lényege a magyarságához jobban ragaszkodó embereknek a szórványból a tömbmagyarságba való telepítése.
A kormányfő helyettese az Országgyűlés honlapján közzétett válaszában kifejtette: a magyar kormány számára a magyar nemzet minden tagja egyaránt fontos, éljen akár Magyarországon, akár külhoni tömbben vagy szórványban.
Ennek megfelelően több programot működtetnek, számos támogatást nyújtanak a szórványban élő magyarságnak, hogy megőrizhessék identitásukat.
“Nem támogatunk olyan törekvéseket, amelyek a szórvány kiüresítését célozzák, így a gyöngyhalász-stratégiát sem” – fogalmazott Semjén Zsolt, aki kitért arra is, hogy a Nemzetstratégiai Kutatóintézet létrehozásáról szóló kormányrendeletnek megfelelően kutatási, felmérési és elemzési munkákat végez, illetve tárgykörébe tartozó kérdésben javaslatokat tesz, nem része a végrehajtó hatalomnak.
Hangsúlyozta azt is: a szórványban élő magyarság segítésének hangsúlyos eszköze az anyanyelvű oktatás fenntartása, illetve megszervezése ezekben a térségekben.
(Forrás: MTI)